Parkirišča trgovin: zakaj zvečer in ponoči niso na voljo stanovalcem?
V stanovanjskih soseskah v večjih mestih, zlasti pa v Ljubljani, vlada pravi parkirni kaos. Parkirnih prostorov za vse ni dovolj, zato marsikdo svoje vozilo pusti kar na parkirišču okoliške trgovine. Tudi zato tam zmanjka parkirnih prostorov za kupce. Številne trgovine so zato v zadnjih letih parkirišča ogradila z zapornicami. En slovenski trgovec pa je stanovalcem stopil naproti, saj jim je ponekod omogočil, da parkirni prostor najamejo.
Slovenci se radi vozimo z avtomobili. Po zadnjih podatkih imamo pri nas na 1.000 prebivalcev kar 579 osebnih avtomobilov – to je največ doslej. To pa se odraža tudi na naših cestah, kjer je iz leta v leto večja gneča. Popoldne oziroma zvečer pa morajo vozniki jeklenega konjička tudi nekje parkirati. Tu pogosto nastopi težava – kje?
V večjih slovenskih mestih imajo prebivalci starejših stanovanjskih sosesk, kjer ni dovolj parkirnih prostorov za vse ali garaž, običajno velike težave s parkiranjem. Okoli ljubljanskih stanovanjskih sosesk vlada divji zahod, smo pisali na N1 v članku Ljubljančanom zmanjkuje parkirišč: “Pred bloki vlada čisti kaos”. Vozniki parkirajo povsod – na zelenicah, pločnikih ... Razmere so iz meseca v mesec slabše.
Ob blokovskih naseljih pa so v zadnjih letih zrasla nakupovalna središča z velikimi parkirnimi površinami za kupce. Marsikdo, ki pred svojim blokom ni našel prostega parkirnega mesta, se je zvečer pogosto zapeljal čez cesto in avto pustil na parkirišču pred nakupovalnim centrom oziroma trgovino.
To pa marsikje danes ni več mogoče. Večina trgovin je namreč v zadnjih letih na uvozih na parkirišča postavila zapornice in parkiranje časovno omejila. Ker so ostali brez alternative, kam parkirati svoje vozilo, se v nekaterih naseljih pojavljajo pobude, da bi parkirni prostor stanovalci najeli od nakupovalnega središča. Trgovci pa nad tem niso navdušeni.
Parkirišča so za kupce in ne "ne-kupce"
V Mercatorju so za N1 povedali, da so parkirišča pred njihovimi trgovinami namenjena kupcem ter da obstajajo tudi standardi, kako velika parkirišča posamezni objekt potrebuje. Kot pravijo, imajo na parkiriščih, ki jih zasedajo "ne-kupci" (bližnji stanovalci, zaposleni v bližnjih zgradbah ...), težave zaradi pritožb kupcev, da ni prostih parkirnih mest zanje. Te pritožbe so po njihovih besedah zelo pogoste.
Dodali so, da je nameščanje zapornic na parkiriščih posledica več dejstev: v urbanih okoljih je vedno manj brezplačnih parkirišč, nenehno se veča število avtomobilov, vedno več je dnevnih migracij zaradi recimo centralizacije Slovenije, standardi glede števila potrebnih parkirišč pred stanovanjskimi objekti so zdaj bistveno drugačni, kot so bili takrat, ko je bil stanovanjski objekt zgrajen ...
Dejstvo pa je, pravijo v Mercatorju, da so parkirišča zasedena z vozili, ki niso v lasti trenutnih kupcev, in tudi pogovori o tem, da bi recimo stanovalci parkirali samo čez noč, v realnosti niso izvedljivi. Tudi zato, ker vsi avtomobila ne uporabljamo vsak dan. "Parkirišča bodo tudi v prihodnje ostajala namenjena kupcem in predvidevamo lahko, da bo vedno več teh parkirišč opremljenih z zapornicami. Urbanističnih rešitev pa na žalost Mercator ne more sprejemati," so dodali.
Trgovcem sive lase povzročajo zapuščena vozila
Tudi pri Sparu so povedali, da se kot podjetje zavedajo pomembnosti sodelovanja z lokalno skupnostjo in si želijo dobrih odnosov. So pa ob tem dodali, da je njihova osnovna dejavnost trgovina, zato je njihov glavni cilj zagotoviti nemoten dostop kupcem do trgovine v času obratovanja.
"Žal se vse pogosteje soočamo s težavami zaradi vozil, ki so parkirana na naših parkiriščih zunaj obratovalnega časa trgovine in tam ostanejo parkirana tudi čez celoten dan. Še večji izziv predstavljajo vozila, ki jih lastniki dolgoročno puščajo ali celo zapustijo na naših parkiriščih. To otežuje parkiranje našim strankam, kar posledično negativno vpliva na uporabniško izkušnjo in dostopnost naših storitev," so dodali. Za boljši nadzor nad uporabo parkirišč so zato uvedli zapornice. "Na ta način uspešneje zagotavljamo, da so parkirna mesta na voljo našim kupcem, za katere so namenjena."
Ob tem so pri Sparu poudarili, da v vseh trgovinah niso lastniki parkirišč, ampak so v nekaterih primerih zgolj najemniki. "To pomeni, da nimamo vedno popolnega nadzora nad uporabo in organizacijo parkirišč, saj so v teh primerih pravila določena s strani lastnika."
Glede nočnega parkiranja okoliških stanovalcev na njihovih parkiriščih pa menijo, da bi organizacija in nadzor nad tem za podjetje predstavljala dodatne operativne obremenitve, ki jih v trenutnih okvirih ne morejo učinkovito izvajati, saj to ni njihova dejavnost.
Velike težave s pomanjkanjem parkirnih mest imajo med drugim tudi stanovalci blokov ob nakupovalnem Centru Vič v Ljubljani. Tudi to parkirišče so včasih izkoristili stanovalci, dokler nakupovalno središče ni postavilo zapornic.
Vodstvo nakupovalnega centra je za N1 pojasnilo, da je parkirišče že zadnjih nekaj let zaprto ponoči od 22.30 do 07.45, saj želijo imeti ob 8. uri zjutraj, ko odprejo trgovine, dovolj parkirnih mest za obiskovalce. "Naj dodamo še, da se je v preteklosti žal dogajalo in se tudi zdaj, da določeni svoja vozila puščajo na parkirišču dlje časa, kar nam zaseda mesta, namenjena našim strankam," so povedali. Imajo pa v načrtu uvedbo plačljivega parkirnega sistema, ki bo omogočal parkiranje vsem osebam, tudi stanovalcem okoliških blokov.
Pri Hoferju je ponekod parkirno mesto mogoče najeti
Za zapornice pred nekaterimi trgovinami so se odločili tudi pri Hoferju, ker želijo "kupcem vedno zagotovili prosto parkirno mesto". Pred tem so namreč parkirišča pogosto zasedali zaposleni iz bližnjih poslovnih prostorov, okoliški stanovalci ali pa so jih ljudje uporabljali kot P+R (parkiraj in se pelji), kupci pa so imeli težavo najti prost parkirni prostor.
"V preteklosti smo se soočali tudi s poškodbami na parkiriščih, ki so jih povzročili neodgovorni vozniki. Naši kupci imajo na teh parkiriščih na voljo brezplačno parkiranje za omejen čas (običajno 90 minut), kar zadošča za nakup. Po preteku tega časa je parkiranje plačljivo," so povedali za N1.
Pri Hoferju pravijo, da v okolici nekaterih njihovih trgovin primanjkuje parkirnih prostorov za stanovalce in zaposlene, ki imajo v bližini trgovin poslovne prostore, zato so jim tam, kjer je to mogoče, prišli naproti. "Na nekaterih lokacijah je mogoče mesečno najeti parkirno mesto, pri čemer se vsako prošnjo obravnava individualno," pravijo. Določena parkirišča pred trgovinami so opremljena z ročnimi zapornicami, ki se odprejo pred začetkom obratovalnega časa trgovine in zaprejo kmalu po njenem zaprtju. Na teh parkiriščih parkiranje ponoči ni mogoče.
Tudi v Lidlu so poudarili, da so parkirišča pred njihovimi trgovinami namenjena kupcem, saj da jim želijo "zagotoviti odlično nakupovalno izkušnjo ter nemoteno dostopnost do trgovin ob hkratnem upoštevanju občinskih aktov, skrbi za varnost ter zagotovitvi prostega dostopa za intervencijska vozila in dostavo".
Kot so dodali, so se pred nekaterimi trgovinami odločili za postavitev zapornic in časovno omejeno parkiranje, saj so zaznali, da parkirišča (pre)pogosto zasedajo vozila tistih, ki niso njihovi kupci. "To je oteževalo dostop našim kupcem, zaradi česar smo bili primorani sprejeti ukrepe za ohranjanje namenskosti parkirišč. Naš primarni cilj namreč ostaja zagotavljanje parkirnih površin za kupce ter omogočanje nemotene dostave in s tem normalnega poslovanja naših trgovin," še pravijo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje